In de tweede stap van de meldcode overleg je met een deskundige collega of met Veilig Thuis. Zo kun je signalen duiden en overleggen welke vervolgstappen je eventueel moet zetten. En wist je dat je bij eergerelateerd geweld, huwelijksdwang of vrouwenbesnijdenis altijd direct contact op moet nemen met Veilig Thuis?

Wat is de toegevoegde waarde van een aandachtsfunctionaris?

Als in jouw organisatie een aandachtsfunctionaris is aangesteld, bespreek je je zorgen of signalen meestal eerst met hem of haar. Aandachtsfunctionarissen zorgen voor de implementatie van de meldcode in de organisatie en adviseren en coachen collega’s bij het toepassen van de stappen.

Lees hoe twee aandachtsfunctionarissen er alles aan om de meldcode in hun organisatie ‘een gewoon gespreksonderwerp’ te maken. 

Ouderenmishandeling vs kindermishandeling - Wat denk jij?

Komen adviesvragen en meldingen rondom ouderenmishandeling bij Veilig Thuis even vaak voor als adviesvragen en meldingen rondom kindermishandeling?

a. Adviesvragen en meldingen rondom ouderenmishandeling komen in de laatste jaren meer voor dan meldingen rondom kindermishandeling.
b. Adviesvragen en meldingen rondom ouderenmishandeling en kindermishandeling komen ongeveer even vaak voor.
c. Adviesvragen en meldingen rondom ouderenmishandeling blijven achter t.o.v. kindermishandeling.

Het juiste antwoord is c.

Terwijl landelijk één op de twintig ouderen te maken krijgt met een vorm van mishandeling, blijven de adviesvragen en meldingen bij Veilig Thuis rondom ouderenmishandeling achter t.o.v. kindermishandeling:

  • Er zijn ongeveer rond de 60.000/70.000 adviezen per jaar over kindermishandeling en rond de 4000 over ouderenmishandeling;
  • Er zijn zo’n 60.000 meldingen per jaar over kindermishandeling en rond de 2000/3000 over ouderenmishandeling.

Deze vraag is afkomstig van de Meldcodequiz van LVAK.