Bij kinderen of jongeren die te maken hebben (gehad) met langdurige stress of traumatische ervaringen kan psycho-educatie helpen. Dit is een uitleg over hoe wat ze hebben meegemaakt, hun gedrag en emoties beïnvloedt. En hoe ze daarmee om kunnen gaan. Op die manier leren ze door psycho-educatie hun eigen gedrag en emoties beter begrijpen. Hieronder lees je meer over psycho-educatie animaties die professionals kunnen gebruiken bij hun gesprekken met kinderen, jongeren en (pleeg)ouders.

Psycho-educatie leert kinderen, jongeren en hun ouders/verzorgers om hun eigen gedrag en emoties beter te begrijpen. Dat kan maken dat ze zich er minder schuldig of slecht over voelen. Hun reactie is immers ‘heel normaal’. Door het begrip ontstaat er ruimte om te kijken hoe ze met hun gedrag en emoties om kunnen gaan en hoe anderen hen daarbij kunnen helpen. Psycho-educatie biedt handvatten hiervoor. Het geeft perspectief.

Wat kunnen (trauma-)hulpverleners met deze materialen?

De materialen ontwikkelden we samen met trauma-therapeuten en onze Augeo Jongerentaskforce. Ze zijn primair bedoeld voor hulpverleners die werken met getraumatiseerde kinderen. Denk daarbij aan psychotherapeuten, psychologen of vaktherapeuten die de animaties kunnen gebruiken tijdens de behandeling. Lang niet alle kinderen die traumatische ervaringen meemaken, hebben therapie nodig. Soms is er voldoende steun voor het kind en kan alleen al een goede uitleg over wat ingrijpende gebeurtenissen met mensen doen en hoe je met de gevolgen ervan kunt omgaan, helpen om er op dat moment goed mee om te kunnen gaan. Daarom kunnen de animaties ook gebruikt worden door andere professionals. Voorwaarde is dan wel dat zij kennis hebben over trauma(klachten) én gewend zijn om gesprekken te voeren met kinderen en jongeren. Bijvoorbeeld intern begeleiders, zorgcoördinatoren, jeugdhulpverleners of praktijkondersteuners bij de huisarts (POH). We geven hieronder enkele tips over hoe je de animaties goed kunt gebruiken.

Tips om de animaties goed te gebruiken

  • Bekijk de animatie vooraf eerst zelf en bedenk wat het kind er in kan herkennen
  • Bekijk de animaties samen met het kind of de jongere
  • Bespreek wat het kind er in herkent
  • Betrek ook de ouders, ook met hen kun je de animaties samen bekijken
  • Bespreek ook met de ouders wat zij herkennen
  • Bespreek met het kind de punten waarvan jij je afvraagt of het ook bij het kind zo zou kunnen zijn

Extra tip: De Breinbijsluiter legt uit hoe het brein reageert op stressvolle of onveilige situaties in het leven van kinderen en volwassenen en welke gevolgen dat heeft voor hun stress-systeem. Compacte informatie over mogelijke (langdurige) gevolgen van ingrijpende gebeurtenissen zie je in deze infographics.


Onderstaande animaties zijn te gebruiken voor professionals die gewend zijn gesprekken te voeren met kinderen, jongeren of ouders die ingrijpende gebeurtenissen hebben meegemaakt. De eerste drie zijn bedoeld om te gebruiken in gesprekken met jongeren (ca. 11 -16 jaar).

Wil je meer weten of heb je een vraag?

Heb je niet kunnen vinden wat je zoekt, of heb je nog een vraag? Laat het hier weten, dan nemen we contact met je op.