Cookie melding
Augeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Binnen een lidmaatschap kun je meerdere online cursussen volgen die uitstekend te gebruiken zijn binnen een integraal kindcentrum. Deze cursussen sluiten aan op de praktijk en duren gemiddeld 2 tot 3 uur. Een aantal van de cursussen sluit je af met een toets, waarna je ook een bewijs van deelname ontvangt. Je kan zelf bepalen wie in jouw organisatie welke cursus kan volgen. Alle cursussen zijn ontwikkeld in samenwerking met beroepsgroepen, brancheorganisaties en kennisinstituten.
Met onze online cursussen leren leerkrachten, intern begeleiders of medewerkers kinderopvang op maat over kindermishandeling, (cyber)pesten, (v)echtscheiding en andere ingrijpende gebeurtenissen die kinderen meemaken. Zo leer je onder andere meer over:
Ook nadat een cursus is gedaan, is het belangrijk om de aandacht vast te houden. Augeo helpt om het thema 'aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld' op de agenda te houden. Zo krijgen bijvoorbeeld alle deelnemers het online Augeo Magazine over veilig opgroeien en kun je de Augeo-app downloaden die je dagelijks up-to-date houdt. Regelmatig ontwikkelen we nieuwe leerproducten en handige tools en organiseren we webinars waarvan we cursisten als eerste op de hoogte stellen. Augeo Foundation is een stichting. Dat betekent dat wij onze cursusinkomsten herinvesteren in diverse projecten om huiselijk geweld zo goed mogelijk aan te pakken. Samen geven we kindermishandeling geen toekomst.
Deze cursus is bedoeld voor managers en leidinggevenden die een meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling gaan implementeren in hun organisatie. Na de cursus beschik je over de ingrediënten voor een implementatieplan.
Toets: nee
duur: 1-3 uur
In deze cursus leer je wat je als pedagogisch medewerker in de kinderopvang kunt doen als je denkt dat een kind thuis verwaarloosd of mishandeld wordt.
Tijdens de cursus oefen je met videofragmenten en interactieve werkvormen. De cursus wordt afgesloten met een toets.
duur: 2,5
Een basisvoorwaarde voor kinderen om zich gezond te kunnen ontwikkelen is dat zij zich veilig voelen. Voor veel kinderen is dit niet vanzelfsprekend, bijvoorbeeld wanneer ouders in een (v)echtscheiding terechtkomen of als zij thuis te maken krijgen met kindermishandeling of verwaarlozing. Als pedagogisch medeweker of gastouder speel je een belangrijke rol in het leven van een kind, maar soms is het moeilijk om signalen van onveilige situaties goed te duiden en te weten wat je het beste kunt doen wanneer je zorgen hebt.
Met deze 5 online modules van ongeveer 15 minuten kunnen pedagogisch medewerkers en gastouders kennis opdoen rondom de volgende thema’s:
Module 1: Casus verwaarlozing (15 minuten)
Kinderen krijgen niet altijd de zorg en aandacht die zij van hun ouders nodig hebben. Dit kan hun ontwikkeling belemmeren of zelfs schaden. Als pedagogisch medewerker of gastouder ben je belangrijk in het vroeg signaleren van verwaarlozing. In deze module leer je hier meer over.
Module 2: Seksueel gedrag van kinderen (15 minuten)
In deze module leer je welk gedrag bij een gezonde seksuele ontwikkeling van kinderen hoort, welk gedrag van kinderen seksueel grensoverschrijdend is en hoe je kunt omgaan met dit gedrag.
Module 3: Casus oudersignalen (15 minuten)
In de kinder –en gastouderopvang werk je met kinderen, maar je hebt ook te maken met de ouders van het kind. Wat zijn oudersignalen? En hoe ga je hiermee om? Dit leer je in deze module.
Module 4: Praten met kinderen (15 minuten)
In een gesprek met een kind kun je als gastouder of pedagogisch medewerker signalen opvangen waaruit blijkt dat er thuis iets aan de hand is. Hierover praten is niet makkelijk, niet voor jou en niet voor het kind. In deze module leer je hoe je het gesprek met een kind aan kan gaan, na het opvangen van een signaal.
Module 5: Grensoverschrijdend gedrag door een collega (15 minuten)
Wat doe je als jouw collega ‘over de grens’ gaat? Welke stappen moet je ondernemen? In deze module leer je hier meer over.
Na afronding van alle modules kun je een bewijs van deelname downloaden.
duur: 5 kwartier (5 modules van 15 minuten, los te volgen)
Als professional pas je de stappen van de meldcode niet dagelijks toe. Toch is het belangrijk dat je deze kennis blijft herhalen, zodat je weet hoe te handelen wanneer je je zorgen maakt om een kind. In deze herhaal cursus wordt jouw kennis over de stappen van de meldcode weer opgefrist. Daarnaast is er in deze cursus veel aandacht voor het gebruiken van de meldcode in de praktijk. Pedagogisch medewerkers en leerkrachten delen hun ervaringen met de meldcode: waar ze tegenaan lopen en hoe zij dat oplossen. Deel 2 gaat in op gespreksvoering met ouders. Je oefent aan de hand van filmpjes over hoe je zorgen met ouders kunt delen.
duur: 1 uur
Pedagogisch medewerkers hebben in de online cursus 'Werken met een meldcode' geleerd de stappen van de meldcode te volgen wanneer zij zich zorgen maken om een kind. In de praktijk is er echter weinig gelegenheid om ervaring op te doen of weinig tijd om te oefenen. Hierdoor kunnen belemmeringen en onzekerheid een rol spelen om ook daadwerkelijk in actie te komen bij een vermoeden. Wat als je het verkeerd ziet, als het kind overstuur raakt of als ouders boos worden? Eigen normen spelen daarbij onbewust ook een rol. Daarnaast zal een pedagogisch medewerker nooit alleen handelen, maar altijd in samenspraak met collega’s en andere betrokkenen in de organisatie. Na het volgen van de cursus is het daarom belangrijk, om ook binnen de organisatie met elkaar in gesprek te gaan en te blijven over dit thema: wat verstaat een ieder onder kindermishandeling, hoe passen we als organisatie de meldcode toe, welke beroepshouding hoort daarbij? Dit helpt om scherp te blijven op signalen, en elkaar ook scherp te houden.
Deze digitale handreiking heeft als doel om het samen (blijven) leren in het team te bevorderen. De handreiking biedt 23 werkvormen met materialen om met het hele team in gesprek te gaan over dit thema, bewust te worden van de eigen overtuigingen en verantwoordelijkheden, en de verschillende vaardigheden te oefenen, zoals het signaleren, het voeren van gesprekken en het steunen van kinderen. De werkvormen zijn gerangschikt op leerdoelen en variëren in zowel inhoud, niveau, vorm als duur. Zo kan snel een passende werkvorm voor een bijeenkomst gekozen worden. De instructies en het materiaal voor de gekozen werkvorm zijn vervolgens eenvoudig uit te printen.
Het trainersmateriaal is na aanschaf 1 jaar online te gebruiken. Heb je een lidmaatschap bij Augeo? Dan blijft het trainersmateriaal beschikbaar zolang het lidmaatschap actief is.
duur: Door de begeleider zelf te bepalen afhankelijk van de gekozen werkvorm.
Als leerkracht heb je soms zorgen over kinderen. Krijgt het kind thuis wel voldoende aandacht? Kan het veilig opgroeien? In deze cursus leer je wat je kunt doen als je zulke zorgen hebt.
Door de interactieve werkvormen ga je zelf actief aan de slag. De werkvormen worden afgewisseld met animaties en videofragmenten.
Deze cursus bevat opfrismomenten. Een opfrismoment is een kort stukje scholing dat extra informatie of verdieping bij een leeronderdeel bevat. Een opfrismoment duurt maximaal 15 minuten. Als een cursus opfrismomenten bevat, dan krijgt de gebruiker deze automatisch toegestuurd drie maanden en een half jaar na het afronden van de scholing. De opfrismomenten zijn niet geaccrediteerd bij de diverse kwaliteitsregisters.
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
duur: 3 uur
Als intern begeleider ondersteun je leerkrachten als zij zorgen hebben over kinderen. Om dit te kunnen doen, is het goed om te weten welke signalen kunnen wijzen op een onveilige opvoedsituatie. En om te weten welke stappen je dan kunt ondernemen. Dat leer je in deze cursus.
De cursus maakt gebruik van verschillende werkvormen, animaties en videofragmenten. Hierdoor is de informatie toegankelijk en goed toepasbaar.
Deze cursus bevat 2 opfrismomenten. Een opfrismoment is een kort stukje scholing dat extra informatie of verdieping bij een leeronderdeel bevat. Een opfrismoment duurt maximaal 15 minuten. Als een cursus opfrismomenten bevat, dan krijgt de gebruiker deze automatisch toegestuurd drie maanden en een half jaar na het afronden van de scholing. De opfrismomenten zijn niet geaccrediteerd bij de diverse kwaliteitsregisters.
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
duur: 2,5 - 3 uur
De kindcheck is een onderdeel van de Wet meldcode. De kindcheck doe je bij volwassen cliënten of patiënten als je vermoedt dat hun situatie schadelijk kan zijn voor minderjarige kinderen. Je checkt of je cliënt of patiënt kinderen heeft en of die wel veilig zijn. Je doet dat bijvoorbeeld als er sprake is van ernstige depressieve klachten, verslavingsproblemen of partnergeweld.
In deze cursus vertelt Marjon Donkers, adviseur kinderrechten en jeugdbeleid, over de kindcheck. Aan de hand van videofragmenten en vragen leer je wat de kindcheck inhoudt, waarom het belangrijk is dat je die uitvoert en hoe je dat doet.
duur: 30 minuten
Het lijkt zo logisch. Bij vermoedens van kindermishandeling betrekt je ook de kinderen zelf. Toch blijkt dit in de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan. Wat zeg je dan tegen het kind? Wanneer en hoe? In de module Kind Centraal helpen we je op een leuke manier om kinderen nog meer te betrekken. En bovenal begrijp jij dan als geen ander waarom dat zo ontzettend belangrijk is.
De afzonderlijke oefeningen van Kind Centraal zijn ook te vinden op de website van Augeo. Het voordeel van de cursusvorm is dat alles bij elkaar staat in één pakket en dat het door de beheerders toegevoegd kan worden aan de leeromgeving.
duur: 1,5 uur
Signalen of vermoedens van onveilige gezinssituaties bespreken met het kind of met de ouders vinden veel professionals lastig. In deze online gespreksoefeningen oefen je de communicatietechnieken die daar houvast bij bieden: Actief Luisteren, Emotieregulatie, en Luisteren Samenvatten en Doorvragen (LSD). De gespreksoefening bestaat steeds uit twee onderdelen: je oefent eerst met een gesprek aan de hand van een videocasus, daarna doe je verdiepingsoefeningen met de betreffende gesprekstechniek.
Hieronder vind je een overzicht van de gespreksoefeningen en voor welke sectoren en professionals deze geschikt zijn.
Vooral geschikt voor onderwijs (leerkrachten PO, docenten VO) en kinderopvang (pedagogisch medewerkers)
Dit is een gesprek met Anouar, een jongen van 12. Je roept hem bij je omdat Anouar uit boosheid een ander kind is aangevlogen. Je wilt hem graag goed begrijpen. Actief luisteren kan je daarbij helpen; dat is een houding waardoor je laat merken dat je echt aandacht hebt en luistert zonder zelf in te vullen of te snel zelf met oplossingen te komen. Je oefent je hierbij ook in het gebruik maken van samenvattingen, het stellen van open en gesloten vragen en het geven van duidelijkheid.
Vooral geschikt voor primair onderwijs (leerkrachten, intern begeleiders) en kinderopvang (pedagogisch medewerkers)
Dit is een gesprek met Shanna, die net is bevallen van haar derde kind. Je maakt je zorgen over het gedrag van haar zoon van vier en wil dit met haar bespreken. Je oefent vaardigheden in het actief naar ouders luisteren en daarbij oog te hebben voor de verbale en non-verbale communicatie. Waarom helpt een goede samenvatting en hoe doe je dat? Ook leer je wanneer het stellen van open of gesloten vragen effectief is in een gesprek.
Vooral geschikt voor voortgezet onderwijs (docenten, mentoren, zorgcoördinatoren), primair onderwijs (leerkrachten en intern begeleiders) en kinderopvang (leidinggevenden/aandachtsfuntionarissen)
Dit is een gesprek met mevrouw Gadema die psychische problemen heeft. Je maakt je zorgen over haar dochter en bespreekt deze zorgen met haar. In dergelijke gesprekken kunnen de emoties hoog oplopen en dat kan spannend zijn voor jou als professional. Een aantal gesprekstechnieken kan dan helpen om aandacht aan de emoties te geven zodat deze wat kunnen zakken en je weer verder kan praten over de inhoud. Ook oefen je met doorvragen.
duur: 30 minuten per gespreksoefening
Het is niet eenvoudig om een gesprek te voeren in situaties waarbij stress en trauma's een grote rol spelen. In deze cursus legt kinder- en jeugdpsychiater Professor Adriaenssens uit hoe kennis over de werking van de hersenen kan helpen bij gesprekken over huiselijk geweld. Hij behandelt verschillende casussen en maakt gebruik van animaties en videobeelden.
In deze cursus wordt onder andere antwoord gegeven op de volgende vragen:
duur: 1 uur
Ook in Nederland zijn er kinderen die onder zeer moeilijke omstandigheden opgroeien: kinderen die worden verwaarloosd, mishandeld of misbruikt, die opgroeien met een ouder met ernstige psychische- of verslavingsproblemen of bij wie de scheiding van hun ouders met veel geschreeuw en geweld gepaard gaat. Allemaal omstandigheden die langdurig stressvol zijn voor kinderen en grote gevolgen kunnen hebben voor hun ontwikkeling. Ook op school kunnen zij last hebben van de gevolgen en kan het zijn dat zij niet aan leren toekomen.
Steun van een betrouwbare volwassene is cruciaal om schade te helpen voorkomen. Als leerkracht kan je zo’n betrouwbare volwassene zijn: je ziet kinderen een paar dagen per week, een paar uur per dag en hebt zo veel gelegenheden kinderen de steun te bieden die ze nodig hebben. Door kinderen positieve ervaringen te laten opdoen en hen te helpen zich bij jou en op school veilig te voelen, kun jij een grote rol spelen in het versterken van hun natuurlijke veerkracht.
duur: 2 uur
De cursus bestaat uit 3 onderdelen, die je in eigen tempo en volgorde kunt doorlopen. In het eerste onderdeel van de cursus krijg je handvatten en tips, hoe jij als leerkracht kinderen die thuis onder stressvolle omstandigheden opgroeien kunt steunen. Zo wordt er ingegaan op de vragen:
Hierna volgt een theoretisch onderdeel, waarin je o.a. leert over:
Het laatste onderdeel gaat over de randvoorwaarden om een kind te steunen, dat wil zeggen:
Kinderen leren en functioneren beter wanneer zij lekker in hun vel zitten en blij zijn in de klas. Kinderen die thuis opgroeien in stressvolle omstandigheden hebben vaak iets meer steun nodig. Voor hen is het extra belangrijk dat je als leerkracht en pedagogisch medewerker helpt hun veerkracht te vergroten. Hoe versterk je veerkracht?
Deze cursus geeft leerkrachten in het primair onderwijs en pedagogisch medewerkers in de BSO hele concrete voorbeelden van hoe je de veerkracht van een kind kunt versterken.
De cursus is onderverdeeld in vier thema’s: sociale omgeving, positief zelfbeeld, omgaan met gevoelens en problemen oplossen. Zo leer je bijvoorbeeld over hoe jij een betrouwbare volwassene kunt zijn. Of hoe je een kind helpt positief te denken: over zichzelf, over anderen en de wereld om hen heen.
Per thema delen leerkrachten hun ervaringen en oefen je met kleine opdrachten die je direct in de praktijk kunt brengen.
Deze cursus is gebaseerd op modules van de campagne Expeditie Veerkracht.
duur: 1 uur
Vluchtelingenkinderen maken vaak een opeenstapeling van stressvolle gebeurtenissen mee en kunnen chronische stress ervaren. De meeste vluchtelingenkinderen zullen zonder professionele hulp hiervan herstellen. Leerkrachten kunnen daar een belangrijke rol bij spelen en de natuurlijke veerkracht van kinderen versterken.
Uit onderzoek weten we dat steun van betrouwbare volwassenen cruciaal is voor het herstel van kinderen met stressklachten. Leerkrachten kunnen zo’n betrouwbare volwassene zijn, steun bieden en het gevoel van veiligheid van kinderen vergroten. Hiervoor kunnen ze vaardigheden inzetten die zij vaak al benutten voor andere kinderen in de klas. In deze cursus leren leerkrachten over stress bij kinderen en hoe zij daarmee om kunnen gaan. Zodat kinderen zich weer veilig voelen en weer kunnen leren.
In de verschillende onderdelen wordt gewerkt met uiteenlopende werkvormen waaronder casuïstiek en animaties. De lesstof in de cursus is breder toepasbaar dan alleen op vluchtelingenkinderen en komt ten goede aan alle leerlingen. De insteek voor deze cursus is dat je blijft handelen zoals je altijd al doet als leerkracht, maar met extra aandacht voor de achtergrond van vluchtelingenkinderen.
duur: 3-4 uur
Het eerste onderdeel van de cursus behandelt theorie over opeenstapeling van stress bij kinderen. In dit onderdeel wordt ook aandacht besteed aan veerkracht en het natuurlijke herstel van kinderen. Hierna volgen 6 thematische onderdelen. Alle onderdelen gaan uit van het perspectief hoe een leerkracht de veerkracht en het herstel van kinderen kan bevorderen.
Thema’s in deze cursus zijn:
De cursus Langetermijngevolgen van kindermishandeling gaat over de impact die het opgroeien onder langdurig stressvolle omstandigheden kan hebben en hoe dit allerlei klachten op volwassen leeftijd kan veroorzaken. Je leert in de cursus wat de gevolgen kunnen zijn voor onder andere het leren, gedrag, gezondheid (fysiek en mentaal) en ouderschap. En hoe het komt dat ingrijpende jeugdervaringen zo langdurig en op zoveel gebieden schadelijke gevolgen kunnen hebben. Experts vertellen daarover en je hoort voorbeelden uit de praktijk. Je reflecteert op hoe je in jouw werk van betekenis kan zijn voor mensen met ingrijpend jeugdervaringen en hoe jij bescherming kan bieden tegen deze negatieve gevolgen.
duur: 1 uur
Na deze cursus:
De cursus Grensoverschrijdend gedrag is primair bedoeld voor medewerkers uit de kinderopvang en het basisonderwijs, maar is ook geschikt voor andere beroepskrachten die werken met kinderen tussen 0 en 12 jaar.
De Brancheorganisatie Kinderopvang heeft in de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling ook beschreven wat je moet doen bij kindermishandeling door een beroepskracht. De cursus sluit aan bij deze uitbreiding op de meldcode.
De cursus gaat niet uitgebreid in op de signalen die kinderen kunnen uitzenden en de gevolgen die kindermishandeling op de ontwikkeling van kinderen kan hebben. Dergelijke kennis wordt bekend verondersteld.
In deze editie van het Augeo Magazine kun je onder andere een artikel terugvinden met 10 punten over grensoverschrijdend gedrag.
duur: 1,5 uur
Gedwongen worden te trouwen met iemand die je niet zelf hebt gekozen, mishandeld worden omdat je de eer van de familie hebt aangetast, achtergelaten worden in het herkomstland (van je ouders) omdat je verwestert of genitaal verminkt worden omdat de traditie dit voorschrijft. Ook in Nederland komt dit voor. Het zijn voorbeelden van schadelijke praktijken die in Nederland verboden zijn.
Als professional heb je een belangrijke rol in het voorkomen of stoppen van deze vormen van geweld. Deze cursus biedt je praktische tips hoe je het kan signaleren, er over kan communiceren en wat je kan doen wanneer je vermoedt dat een kind, jongere of volwassene met wie jij werkt hiervan slachtoffer is of dreigt te worden.
duur: 1,5 uur
Augeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Augeo gebruikt cookies om o.a. de website te verbeteren en video's van Youtube te laten zien.
Meer weten? Lees onze privacy en gebruikersvoorwaarden.
Op dit niveau functioneert de website optimaal. We versturen gegevens naar externe partijen zoals Google Analytics en YouTube om je website ervaring te verbeteren. We slaan hierbij geen persoonsgegevens op.
Er worden alleen cookies geladen die noodzakelijk zijn om de website te laden en we versturen geanonimiseerde data naar Analytics om onze website te verbeteren.
Op dit niveau worden alleen de essentiƫle cookies geladen. We sturen alleen geanonimiseerde basisinformatie naar Analytics. Externe diensten zoals YouTube, Vimeo en Maps functioneren niet.