1. Actueel
  2. Waarom is Handle with Care zo waardevol?

Waarom is Handle with Care zo waardevol?

Handle with Care is een werkwijze waarbij er – na ernstig huiselijk geweld waarbij de politie over de vloer kwam – al de volgende schooldag steun is voor het kind. School weet niet wat er gebeurd is, alleen dát er iets is gebeurd is. Voor de leerkrachten of mentoren is dat voldoende om een beetje extra steun en aandacht te geven aan het kind. Handle with Care is simpel, snel, in een vertrouwde omgeving, en van grote waarde voor het kind. Lees hier onder andere de antwoorden op veelgestelde vragen.

Meisje zit in de klas na te denken terwijl andere de les volgen | Actueelbericht: Waarom is Handle with Care zo waardevol?

Bij Handle with Care werken de gemeente, Veilig Thuis, Leerplicht en scholen (primair en voortgezet onderwijs) samen om te zorgen voor die snelle steun op school. In veel gevallen blijken er al langer problemen te zijn in een gezin, maar was dat nog onbekend op school of bij hulpverlening.

Voorbeeld - De borden met eten vlogen door de lucht

Stel, je bent een kind van 10 jaar oud. Je ouders hebben wel vaker ruzie, maar vanavond is het zo uit de hand gelopen, dat de politie erbij moest komen. De borden zijn met eten en al door de lucht gevlogen en liggen kapot op de grond, je vader scheldt je moeder uit voor rotte vis, jij zit samen met je zus in elkaar gedoken achter de bank. De chaos is compleet. Jij zit er vooral over in dat je nu geen tijd meer hebt om voor je topo-toets van morgen te leren.

Hoe fijn zou het zijn als je je de volgende dag op school veilig zou voelen. Dat de juf tegen je zou zeggen dat je je toets eventueel mag overdoen, omdat ze weet dat je niet hebt kunnen leren, omdat ze begrijpt dat je je misschien niet zo goed kunt concentreren door de zorgen die hebt om je ouders en je zusje, door de schrik die je misschien nog in je lijf voelt.

Bevindingen Handle with Care

In Nederland doen momenteel 35 gemeenten, met 711 scholen mee aan Handle with Care. Eerder dit jaar zetten de regio’s Parkstad Limburg (78 basisscholen) en Zeeuws-Vlaanderen (47 basisscholen en 2 voortgezet onderwijs) hun bevindingen met Handle with Care op een rij.

  • In veel gevallen kwam het Handle with Care signaal onverwacht (33% Parkstad, 40% Zeeuws-Vlaanderen). Er waren geen eerdere zorgen, het kind kreeg daarom ook geen extra steun of aandacht. Kinderen die thuis geweld (of andere ingrijpende ervaringen) meemaken, laten vaak geen signalen laten zien. Kinderen dragen een geheim mee en doen vaak hun best om het niet te laten merken. Maar juist deze kinderen hebben het nodig om gezien, gehoord en gewaardeerd te worden. Juist daarom is het actief bieden van steun door een leerkracht na een Handle with Care signaal enorm belangrijk.
  • De leerkrachten voelen zich goed in staat om steun te bieden na een Handle with Care signaal. Een leerkracht hoeft niet in gesprek met de leerling. Die steun kan bestaan uit van alles, het meest werd genoemd: het kind welkom laten voelen, extra aandacht geven, actief inchecken door te vragen hoe het gaat, dichterbij halen, kind ruimte geven om even wat anders te doen.
  • De meeste leerkrachten hebben het idee dat het kind iets had aan de steun. Dit hoorden ze bijvoorbeeld terug in gesprekjes, ze zagen dat een kind minder angstig was, dat een kind rustiger werd, dat het kind veel geborgenheid zocht of dat een kind zijn verhaal kwijt kon.
  • Kinderen (18%) en ouders (16%) gaan regelmatig zelf het gesprek aan met een medewerker van school om over de thuissituatie te praten. Daarbij wordt dit door de medewerker van school als positief ervaren.

Wil je meer weten over Handle with Care?