Lesmateriaal
Leraren basisonderwijs werken dagelijks met kinderen en hun ouders/verzorgers. Soms horen of zien zij dingen die hen bezorgd maken over de veiligheid of het welzijn van kinderen. Augeo leert studenten wat ze dan kunnen doen. De online cursussen en klassikale lessen geven hen concrete handvatten. Ook docenten kunnen online aan hun deskundigheid werken. De Handleiding geeft hen handreikingen en tips voor hun lessen en de borging ervan in het curriculum. Klik op onderstaande items voor een omschrijving.
E-learning voor studenten
-
hbo pabo: Leren signaleren
hbo pabo: Leren signaleren
Leraren basisonderwijs werken dagelijks met kinderen en hun ouders/verzorgers. Soms horen of zien zij dingen die hen bezorgd maken over de veiligheid of het welzijn van kinderen. In deze e-learning leren studenten wat ze dan kunnen doen.
Wat komt aan de orde?
- Vormen van huiselijk geweld
- Oorzaken en gevolgen van huiselijk geweld
- Signalen van kindermishandeling en huiselijk geweld
- Taken en verantwoordelijkheden van een leerkracht volgens de wet Meldcode
- Informatie over de opgestelde meldcode van het Landelijk Steunpunt ZAT
- Oefenen met onder andere dossiervoering en het bespreken van signalen
Na afronding van de e-learning maken studenten een toets, waarna ze een 'Bewijs van deelname' ontvangen.
In opdracht van
De ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)
Ontwikkeld in samenwerking met
Gereformeerde Hogeschool Zwolle, Hogeschool de Kempel, Marnix Academie Utrecht, NHL Hogeschool
duur: 2.5 uur
-
Studenten mbo en hbo: Communiceren over seksualiteit en relaties
Studenten mbo en hbo: Communiceren over seksualiteit en relaties
Studenten kunnen in hun werk met kinderen of volwassenen te maken krijgen met hun seksuele ontwikkeling of seksuele behoeften. Docenten kunnen studenten hierop voorbereiden. Deze e-learning helpt hen hierbij.
WAT KOMT AAN DE ORDE?
- Fasen in seksuele ontwikkeling
- Seksuele risico’s van verschillende doelgroepen
- Seksueel grensoverschrijdend gedrag en handelingsmogelijkheden
- Creëren van een veilige sfeer en omgaan met persoonlijke of ongepaste vragen
Bovenstaande kennis wordt toegepast in interactieve videocasussen. Ook vertellen een professional en een docent over eigen ervaringen.
Na afronding van de e-learning kunnen docenten een 'Bewijs van deelname' downloaden.ONTWIKKELD IN SAMENWERKING MET
Rutgers WPF
IN OPDRACHT VAN
De ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)
duur: 1 uur
-
Gespreksoefening met moeder mevrouw Gadema
Gespreksoefening met moeder mevrouw Gadema
Doelgroep
MBO: Maatschappelijke Zorg, Sociaal Werk (SMD en SCW), Verzorgende-IG (VVT, GHZ en GGZ)
HBO: PABO, Lerarenopleiding, ALO, Verpleegkunde (JGZ), Fysiotherapie, HSAO
WO: Huisartsopleiding
Veel professionals vinden het ingewikkeld om zorgen over de verzorging of veiligheid van een kind met een ouder te bespreken. Een aantal gesprekstechnieken kunnen dan helpen om emoties te reguleren. In deze e-learning oefenen studenten hiermee in een gesprek met mevrouw Gadema, die zich erg afhankelijk opstelt naar haar dochter.Wat komt aan de orde?
- De gesprekstechnieken: interne dialoog bespreekbaar maken, reflecteren, expertise van de ouder/ mantelzorger erkennen, handelen als professional en een aanbod doen
- Toepassen van deze technieken in een interactieve videocasus (mevrouw Gadema) en andere praktijksituaties
In opdracht van
De ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)duur: 30 min.
-
Gespreksoefening met moeder Shanna
Gespreksoefening met moeder Shanna
Doelgroep
MBO: Pedagogisch Werk/ Onderwijsassistent, VZ-IG (Kraamzorg)
HBO: PABO, Lerarenopleiding/ ALO, Verpleegkunde (consultatiebureau)
Als je opvallend gedrag signaleert bij een kind, kan het ingewikkeld zijn om hier met ouder(s) over te praten. Communiceren volgens de LSD-methode kan dan helpen. In deze e-learning oefenen studenten hiermee in een gesprek met moeder Shanna. Haar zoontje van 4 vertoont probleemgedrag.Wat komt aan de orde?
- Oog en oor hebben voor verbale en non-verbale communicatie
- Op het juiste moment een goede samenvatting geven
- Doorvragen om de situatie te verhelderen
- Toepassen van deze technieken in een interactieve videocasus (moeder Shanna) en andere praktijksituaties
Na afronding van de e-learning kunnen studenten een 'Bewijs van deelname' downloaden.
In opdracht van
De ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)
duur: 1 uur
-
Gespreksoefening met kind Anouar
Gespreksoefening met kind Anouar
Doelgroep: Beroepsopleidingen
MBO: Pedagogisch Werk, Onderwijsassistent
HBO: PABO, lerarenopleiding
Soms vertelt een kind je spontaan iets over moeilijkheden in zijn of haar thuissituatie. Je eerste doel is het kind te laten merken dat het gehoord wordt. Je wilt het kind graag goed begrijpen. Actief luisteren kan je daarbij helpen. Actief luisteren is een houding waardoor je laat merken dat je echt aandacht hebt en luistert zonder zelf in te vullen of te snel zelf met oplossingen te komen.
In deze cursus oefen je hiermee.
De cursus bestaat uit twee onderdelen. In het eerste onderdeel oefen je door het voeren van een gesprek aan de hand van interactieve videofragmenten. Een voorbeeldgesprek uit de praktijk met Anouar, een jongen van 12. Je roept hem bij je omdat hij uit boosheid een ander kind is aangevlogen. In het tweede onderdeel oefen je aan de hand van andere praktijkvoorbeelden verder met Actief Luisteren.Wat leer je in de cursus?
- Je leert hoe je kan luisteren naar een kind zonder zelf al in te vullen
- Je leert oog en oor te hebben voor verbale en non-verbale communicatie
- Je leert wat een goede samenvatting is en welk effect dit heeft.
- Je leert welke vragen je kan stellen om de situatie te verhelderen
duur: 30 min.
Docentenhandleiding
-
Docenten hbo pabo: Docentenhandleiding Leren signaleren
Docenten hbo pabo: Docentenhandleiding Leren signaleren
De opleidingsspecifieke docentenhandleiding bevat lessuggesties, werkvormen, gespreksoefeningen en tips. Ook worden de verschillende leerproducten van het leerpakket toegelicht. Er is een voorbeeldleerlijn opgenomen met daarin de verschillende e-learningcursussen en klassikale activiteiten. Deze leerlijn kan als hulpmiddel gebruikt worden bij het vormgeven van het curriculum.
duur: nvt
E-learning voor docenten
-
Docenten mbo en hbo: Werken met een meldcode
Docenten mbo en hbo: Werken met een meldcode
Docenten in het mbo, hbo of wo maken zich soms zorgen over de veiligheid of het welzijn van hun studenten. De wet Meldcode geeft hen dan handvatten. Deze e-learning leert docenten hoe ze volgens deze wet kunnen handelen.
WAT KOMT AAN DE ORDE?
- Inhoud wet Meldcode/ Basismodel meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
- Ontstaan en gevolgen van huiselijk geweld
- Vormen van huiselijk geweld
- Signalen
- Handelingsmogelijkheden van een docent
Na afronding van de e-learning kunnen docenten een toets maken, waarna ze een 'Bewijs van deelname' ontvangen.
OPFRISMOMENTEN
Deze e-learning wordt opgevolgd door 2 opfrismomenten van 15 minuten, met daarin extra informatie of verdieping. Deze worden automatisch toegestuurd.
IN OPDRACHT VAN
De ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)
duur: 1.5 uur
Accreditatie
- Leraar Registerleraar: Wordt overgezet van het oude register Leraar naar het nieuwe Lerarenregister. Uploaden deelnamebewijs van de cursus is nu niet mogelijk.
-
Docenten mbo en hbo: Lesgeven over geweld in afhankelijkheidsrelaties
Docenten mbo en hbo: Lesgeven over geweld in afhankelijkheidsrelaties
Studenten kunnen in hun toekomstig beroep mensen tegenkomen die slachtoffer of pleger zijn van huiselijk geweld. Het is daarom belangrijk dat ze al tijdens hun studie leren hoe ze kunnen handelen bij signalen. Deze e-learning geeft docenten handvatten voor het lesgeven over dit thema.
WAT KOMT AAN DE ORDE?
- Eigen voorbereiding op de lessen over huiselijk geweld
- Creëren van een veilige sfeer
- Omgaan met emotionele reacties in de groep
- Toerusten van studenten om huiselijk geweld te signaleren en te bespreken
- Eigen ervaringen met huiselijk geweld: van studenten, maar de docent zelf
- Docenten vertellen over hun ervaringen met het lesgeven over huiselijk geweld
N.B. deze e-learning gaat niet in op de begrippen kindermishandeling en huiselijk geweld of over wat de wet Meldcode inhoudt. Voorkennis hierover is een vereiste, zie hiervoor de e-learning Werken met een meldcode.
Na afronding van de e-learning kunnen docenten een 'Bewijs van deelname' downloaden.IN OPDRACHT VAN
De ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)
duur: 1 - 1.5 uur
-
Docenten mbo en hbo: Communiceren over seksualiteit
Docenten mbo en hbo: Communiceren over seksualiteit
Studenten aan zorg-, pedagogische, en agogische opleidingen gaan later werken met mensen. Ze kunnen dan ook te maken krijgen met de seksuele ontwikkeling of seksuele behoeften van de mensen met wie ze werken. Als docent in het beroepsonderwijs kun je je studenten daarop voorbereiden. De cursus Communiceren over seksualiteit en relaties helpt je daarbij.
Wat komt aan de orde in de cursus?
De cursus geeft antwoord op vragen als:- Wat houdt een gezonde seksuele ontwikkeling in?
- Wat zijn seksuele risico’s van verschillende doelgroepen?
- Hoe herken je seksueel grensoverschrijdend gedrag en hoe pak je dat aan?
- Hoe geef je les over seksualiteit?
- Hoe creëer je een veilige sfeer en hoe ga je om met persoonlijke of ongepaste vragen?
Aan de hand van videofragmenten kun je oefenen met de opgedane kennis. Ook kun je luisteren naar de ervaringsverhalen van een aantal professionals en een docent.
Toets: ja
duur: 2 - 2.5 uur
Accreditatie
- Leraar Registerleraar: Wordt overgezet van het oude register Leraar naar het nieuwe Lerarenregister. Uploaden deelnamebewijs van de cursus is nu niet mogelijk.
-
Docenten mbo en hbo: Extreemgedrag en polarisering (Nederlands)
Docenten mbo en hbo: Extreemgedrag en polarisering
Wanneer extreme uitspraken en vooroordelen bespreekbaar zijn op school, ontstaat er meer begrip en veiligheid. Stichting School & Veiligheid en Augeo hebben daarom gezamenlijk deze korte digitale module ontwikkeld die de kennis van docenten vergroot en helpt het gesprek hierover op school aan te gaan.
duur: 15 minuten
Leerdoelen
Wat doe je als leerlingen een extreme mening ventileren, zich polariserend opstellen of discriminerende uitspraken doen? In 3 casussen kun je oefenen met reageren op dit gedrag.
- Je leert om te gaan met spanningen die ontstaan door extremisme, polarisatie of radicalisering
- Je leert meer over wij-zij denken en extreem gedrag in de school In dit scholingsonderdeel ga je aan de hand van verschillende werkvormen en videofragmenten actief aan de slag.
Toets: nee
In samenwerking met
Stichting School & Veiligheid
Aanvullende e-colleges en e-learning
-
Onderwijsprofessionals: Huwelijksdwang
Onderwijsprofessionals: Huwelijksdwang
Bij huwelijksdwang wordt iemand gedwongen te trouwen, bijvoorbeeld door ouders of andere familieleden. Dit is strafbaar. Uit onderzoek blijkt dat er in Nederland elk jaar enkele honderden slachtoffers zijn van huwelijksdwang. Er zijn ook slachtoffers die zonder identiteitspapieren worden achtergelaten in het land van herkomst. De meeste slachtoffers van huwelijksdwang zijn jongeren. Vaak zijn het meisjes, maar soms ook jongens. Vaak worden de slachtoffers ook bedreigd of mishandeld.
Huwelijksdwang komt vooral voor in gemeenschappen waarin de eer van de groep belangrijk is, zoals in Turkse, Marokkaanse, Surinaams-Hindoestaanse, Somalische, Iraanse, Iraakse, Afghaanse, Pakistaanse, Koerdische, Chinese, Molukse en Roma-gemeenschappen. Ook in orthodoxe kringen komt het voor. Het is niet altijd duidelijk of iemand wordt gedwongen te trouwen. Soms zijn er wel signalen.
Augeo academy en Fier Fryslân hebben een online cursus gemaakt over huwelijksdwang. Doel van de cursus is dat professionals signalen van huwelijksdwang beter leren herkennen en vervolgens jongeren beter kunnen helpen of doorverwijzen.
Bij de ontwikkeling van de cursus hebben Augeo en Fier Fryslân onder meer samengewerkt met experts op het terrein van huwelijksdwang.
Wat leer je in de cursus?
Je krijgt inzicht in je eigen normen, waarden en belemmeringen rond het thema huwelijksdwang. De cursus gaat in op vragen als:
-
Wat is huwelijksdwang en welke rol kan eer daarbij spelen?
-
Wat zijn signalen van huwelijksdwang?
-
Wat kun je als professional doen met deze signalen?
-
Wat kunnen andere (specialistische) professionals voor mij betekenen?
In de cursus vertelt een aantal ervaringsdeskundigen hun verhaal. Ook professionals komen aan het woord. Er wordt gebruik gemaakt van interactieve werkvormen om de vertaalslag te maken naar de eigen werkpraktijk.
Opfrismoment
Deze cursus bevat opfrismomenten. Een opfrismoment is een kort stukje scholing dat extra informatie of verdieping bij een leeronderdeel bevat. Een opfrismoment duurt maximaal 15 minuten. Als een cursus opfrismomenten bevat, dan krijgt de gebruiker deze automatisch toegestuurd drie maanden en een half jaar na het afronden van de scholing. De opfrismomenten zijn niet geaccrediteerd bij de diverse kwaliteitsregisters.
In samenwerking met
Fier Fryslan
Toets: ja
duur: 3 uur
-
-
Primair onderwijs: Steun bieden aan vluchtelingenkinderen
Primair onderwijs: Steun bieden aan vluchtelingenkinderen
Vluchtelingenkinderen maken vaak een opeenstapeling van stressvolle gebeurtenissen mee en kunnen chronische stress ervaren. De meeste vluchtelingenkinderen zullen zonder professionele hulp hiervan herstellen. Leerkrachten kunnen daar een belangrijke rol bij spelen en de natuurlijke veerkracht van kinderen versterken.
Uit onderzoek weten we dat steun van betrouwbare volwassenen cruciaal is voor het herstel van kinderen met stressklachten. Leerkrachten kunnen zo’n betrouwbare volwassene zijn, steun bieden en het gevoel van veiligheid van kinderen vergroten. Hiervoor kunnen ze vaardigheden inzetten die zij vaak al benutten voor andere kinderen in de klas. In deze cursus leren leerkrachten over stress bij kinderen en hoe zij daarmee om kunnen gaan. Zodat kinderen zich weer veilig voelen en weer kunnen leren.
De cursus bestaat uit verschillende onderdelen die flexibel en separaat van elkaar kunnen worden gevolgd. In totaal bevat de cursus 4 uur lesstof.
duur: 4 uur (mogelijkheid om de cursus in delen te volgen)
Leerdoelen
Het eerste onderdeel van de cursus behandelt theorie over opeenstapeling van stress bij kinderen. In dit onderdeel wordt ook aandacht besteed aan veerkracht en het natuurlijke herstel van kinderen. Hierna volgen 6 thematische onderdelen. Alle onderdelen gaan uit van het perspectief hoe een leerkracht de veerkracht en het herstel van kinderen kan bevorderen. Thema’s in deze cursus zijn:
- Veiligheid vergroten: Zorgen dat een kind zich veilig voelt in de klas door zelf een veilige persoon te zijn en een veilige schoolomgeving te bieden.
- Emoties hanteren: Kinderen ondersteunen bij het begrijpen, uiten en beheersen van hun emoties. Leren omgaan met stressreacties van kinderen.
- Gedrag reguleren: Kinderen ondersteunen met begrip voor hun situatie, zodat leerkrachten gewenst gedrag kunnen stimuleren en ongewenst gedrag kunnen corrigeren op een manier die veilig voelt voor kinderen met chronische stress.
- Relaties stimuleren: Een positieve en steunende relatie met vluchtelingenkinderen opbouwen en relaties tussen kinderen onderling stimuleren.
- Ouders betrekken: Samenwerken met ouders met begrip voor hun achtergrond, en hun rol als opvoeder en belangrijkste steunfiguur voor hun kind versterken.
- Zorgen voor kinderen en zorgen voor jezelf: Leren wanneer hulp ingeschakeld moet worden voor kinderen en inzicht in welke hulp mogelijk is. Zorgen voor jezelf om te voorkomen dat je overweldigd raakt door het verhaal van vluchtelingenkinderen.
In de verschillende onderdelen wordt gewerkt met uiteenlopende werkvormen waaronder casuïstiek en animaties. De lesstof in de cursus is breder toepasbaar dan alleen op vluchtelingenkinderen en komt ten goede aan alle leerlingen. De insteek voor deze cursus is dat je blijft handelen zoals je altijd al doet als leerkracht, maar met extra aandacht voor de achtergrond van vluchtelingenkinderen.
-
Voor iedereen: Communiceren over geweld
Voor iedereen: Communiceren over geweld
Veel professionals vinden het moeilijk om met ouders en kinderen te communiceren over geweld. In deze cursus legt kinder- en jeugdpsychiater Professor Adriaenssens uit hoe kennis over de werking van de hersenen kan helpen bij gesprekken over huiselijk geweld. Hij behandelt verschillende casussen en maakt gebruik van animaties en videobeelden.
Wat leer je in de cursus?
-
Je leert wat een goede basishouding is voor een gesprek.
-
Je leert wat de functie van emoties is en welk effect ze hebben op communicatie.
-
Je leert welke gesprekstechnieken je kunt gebruiken. Bijvoorbeeld: reflecteren, samenvatten, luisteren, feedback geven.
-
Je leert hoe je gebruik kunt maken van de deskundigheid van ouders.
Vragen die bijvoorbeeld aan bod komen zijn:
-
Hoe herken je hoogoplopende emoties?
-
Welke hersengebieden zijn actief tijdens een gesprek?
-
Welke gesprekstechnieken helpen als emoties een gesprek belemmeren?
Interview met Peter Adriaenssens.
In samenwerking met
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
duur: 1 uur
-
-
Voor iedereen: Langetermijngevolgen van kindermishandeling
Voor iedereen: Langetermijngevolgen van kindermishandeling
Dit e-college gaat over het verband tussen kindermishandeling en gezondheidsklachten op volwassen leeftijd. Rode draad in de cursus is het baanbrekende onderzoek van dr. Vincent Felitti (the Ace study). Drie deskundigen reageren op de resultaten van deze studie.
Wat komt aan de orde?
- Effecten van kindermishandeling op de ontwikkeling van kinderen
- De invloed van kindermishandeling op het functioneren van genen
- Gevolgen van kindermishandeling op latere leeftijd
- Bespreekbaar maken van negatieve jeugdervaringen met volwassen cliënten
Na afronding van de e-learning kunnen studenten een 'Bewijs van deelname' downloaden.
In samenwerking met
Drs. Margreet Visser, psychotherapeut en coördinator Kinder- en Jeugdtraumacentrum Haarlem, Dr. Marcel Mannens, hoofd Diagnostiek laboratorium Academisch Medisch Centrum Amsterdam en Dr. Onno van der Hart, psychotraumatoloog Sinaï centrum voor Geestelijke Gezondheid Amstelveen.
duur: 1 uur
-
Trauma-sensitief lesgeven
Trauma-sensitief lesgeven
Kinderen kunnen zeer ingrijpende gebeurtenissen meemaken, zoals een auto-ongeluk, het overlijden van een ouder of mishandeling. Als deze gebeurtenissen ernstig zijn en langere tijd voortduren, ervaren deze kinderen chronische stress: ze zijn constant op hun hoede, voelen zich bang en machteloos. Chronische stress is zeer schadelijk voor de ontwikkeling van kinderen. Bovendien belemmert deze stress kinderen om op school aan leren toe te komen.
Uit onderzoek weten we dat steun van betrouwbare volwassenen cruciaal is voor het herstel van kinderen met stressklachten. Leerkrachten kunnen zo’n betrouwbare volwassene zijn, steun bieden en het gevoel van veiligheid van kinderen vergroten. Hiervoor kunnen ze vaardigheden inzetten die zij vaak al benutten voor andere kinderen in de klas.
duur: 2 uur
Leerdoelen
Het eerste onderdeel van de cursus gaat in op theorie over chronische stress, herstel van de natuurlijke veerkracht van kinderen en de rol van steun door een betrouwbare volwassene daarin.
Hierna volgen thematische onderdelen, waarin de cursist leert hoe deze de stress bij een kind kunnen helpen verlagen en zijn natuurlijke veerkracht bevorderen.
Deze thema’s zijn:
- Hoe je kinderen kunt helpen zich veilig te voelen in de klas.
- Hoe je hen kunt helpen hun gevoel van stress te verlagen.
- Hoe je kinderen kunt helpen omgaan met ingewikkelde emoties en ongepast gedrag.
- Hoe je ervoor zorgt dat je niet te ver gaat in jouw zorg voor kinderen; dat je hen op tijd doorverwijst en goed voor jezelf zorgt.
In de verschillende onderdelen komen uiteenlopende werkvormen aan bod, waaronder casuïstiek en animaties. De lesstof in de cursus is breder toepasbaar dan alleen op kinderen die chronische stress meemaken en komt ten goede aan alle leerlingen. De insteek voor deze cursus is dat je handelt zoals je altijd al doet, maar met extra aandacht voor de stress die kinderen ervaren als zij ingrijpende gebeurtenissen hebben meegemaakt.
Toets: ja
Accreditatie
- Leraar Registerleraar.nl: 2 RU - Overig