1. Actueel
  2. Met Wolkenkaarten praten leerlingen over moeilijke thuissituaties

Met Wolkenkaarten praten leerlingen over moeilijke thuissituaties

Kinderen of jongeren praten niet snel over problemen thuis. Terwijl het wel belangrijk is dat ze gezien en gehoord worden. In het onderzoeksproject KOPP/KOV in beeld van het Universitair Medisch Centrum Groningen lag de focus op de vraag, waar hebben de kinderen behoefte aan en hoe kunnen KOPP/KOV-jongeren zich meer gezien en gehoord voelen op school? Het resultaat zijn de Wolkenkaarten waarmee jongeren eerdere geneigd zijn over (problemen) thuis te praten.

Wolkenkaarten worden door 2 vrouwen gebruikt. Kaarten liggen open op tafel. | Wolkenkaarten.nl - Martijn van Leeuwen (fotograaf)
Bron: Wolkenkaarten.nl / Fotograaf: Martijn van Leeuwen

In Nederland zijn meer dan 900.000 kinderen die opgroeien met een ouder met een psychische kwetsbaarheid en/of verslaving. Zij worden ook wel KOPP/KOV genoemd. De impact kan groot zijn, bijvoorbeeld op hun functioneren op school en hun eigen gezondheid. Meer over de gevolgen kun je zien in deze infographic. Het project KOPP/KOV in beeld onderzocht waar jongeren die hiermee te maken hebben, behoefte aan hebben.

Gesprekstool bleek nodig

De belangrijkste conclusie van het onderzoek was dat er een tool moest komen voor docenten om het gesprek met leerlingen te beginnen. Projectmedewerker en ervaringsdeskundige Sandra Hartman: ‘De docenten wisten van de situatie bij ons thuis af. Maar ze vonden het lastig om het er echt over te hebben. Er is handelingsverlegenheid bij docenten. Mensen vinden het heel ingewikkeld om vragen over de thuissituatie te stellen. Ook omdat ze niet weten wat erop volgt en wat ze moeten doen als het antwoord van de leerling is dat het er niet goed gaat.’

Wolkenkaarten vergemakkelijken het gesprek

Het praktische resultaat van het onderzoek is de ontwikkeling van een set Wolkenkaarten. Dat is een set van 30 kaarten verdeeld over 6 thema’s, met vragen bijvoorbeeld ‘Wat zou je doen als je een hele week vrij krijgt?’ en ‘Waar word jij blij van?’. De kaarten kunnen door docenten voor elke leerling gebruikt worden, dus niet alleen voor KOPP/KOV. ‘De Wolkenkaarten maakt het legitiem om een gesprek te voeren’, aldus Hartman. De set bevat ook tips over hoe leraren de kaarten kunnen gebruiken. Ze kunnen bijvoorbeeld een leerling zelf een kaart laten trekken. Ook krijgen docenten het advies om, als de leerling dat goed vindt, de zorgcoördinator op school op de hoogte te stellen van het gesprek. Deze weet hoe het zorgveld in elkaar zit en kan een leerling eventueel doorverwijzen.

 
Voorbeeld van diverse wolkenkaarten | Actueelbericht: Met Wolkenkaarten praten leerlingen over moeilijke thuissituaties
Bron: Wolkenkaarten.nl / Fotograaf: Martijn van Leeuwen