Organisaties zelf zijn ervoor verantwoordelijk dat hun medewerkers goed zijn toegerust om te kunnen werken met de meldcode. Dat start met bekendheid van de meldcode en vooral het belang ervan inzien. 

5 tips voor de organisatie

1. Stel een aandachtsfunctionaris aan

Een belangrijke eerste stap om de meldcode in jouw organisatie op de agenda te zetten en te houden is het aanstellen van een aandachtsfunctionaris. Een aandachtsfunctionaris is een medewerker die als extra taak heeft de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling te implementeren en te borgen. Ook ondersteunt hij of zij collega’s bij het volgen van de stappen van de meldcode als zij huiselijk geweld vermoeden. In een grote organisatie is het sterk aan te bevelen meerdere aandachtsfunctionarissen aan te stellen, zeker als een organisatie over meerdere locaties beschikt.

‘Je kunt niet als enige aandachtsfunctionaris beschikbaar zijn voor vijf locaties. Daarvoor is het onderwerp te belangrijk – het mag niet vrijblijvend zijn.’

2. Integreer de meldcode in je werkwijze

Om te voorkomen dat de meldcode door medewerkers wordt ervaren als ‘weer een ding erbij’ is het aan te raden de meldcode te integreren in de bestaande werkwijze. Zo normaliseer je het werken volgens de stappen van de meldcode. Een manier om dat te vergemakkelijken is bijvoorbeeld door de vijf stappen als pop-up in het registratiesysteem / dossier op te nemen – zo ontstaat een duidelijke interne route hoe de meldcode te doorlopen.

3. Draag op je website uit waar je voor staat

Niet alleen intern moet het duidelijk zijn ‘waar we van zijn’, ook voor cliënten, gezinnen is dat belangrijk. Beschrijf bijvoorbeeld dat jullie werken met de meldcode en dat vanaf het eerste contact oog is voor veiligheid als standaard onderdeel van jullie werk. De inzet is hulp, en samen kijken wat nodig is. Door open te zijn en te normaliseren wordt de lading minder zwaar.

4. Faciliteer het werken met de meldcode

Medewerkers moeten voelen dat ‘de organisatie’ de meldcode hoog op de agenda heeft staan en het werken met de meldcode faciliteert. Dat uit zich vooral door tijd en ruimte beschikbaar te stellen voor de aandachtsfunctionarissen om hun werk te doen en voor kennisvergroting van je medewerkers over de meldcode. Scholing over de meldcode en huiselijk geweld zou voor alle medewerkers verplicht moeten zijn:

‘Structureel aandacht voor het onderwerp werkt alleen als medewerkers scholing onder werktijd mogen volgen. Een leerpotje met tijd voor scholing zou een mogelijkheid kunnen zijn. En scholing in inwerkprogramma’s opnemen ook.’

Andere manieren waarop je als organisatie medewerkers kunt faciliteren zijn het bieden van tijd voor het opzetten van een buddysysteem zodat medewerkers van elkaar kunnen leren, voor het organiseren van intervisie en voor casusbesprekingen. Allemaal manieren waarop medewerkers met en van elkaar kunnen leren.

5. Bied medewerkers scholingsmogelijkheden

Voldoende kennis over de meldcode huiselijk geweld is de basis om er ook daadwerkelijk mee te kunnen werken. Geef je medewerkers daarom tijd én budget om hun kennis bij te spijkeren. Neem het bijvoorbeeld ook op in het inwerkprogramma van nieuwe medewerkers. En borg dat het niet blijft bij één keer een cursus of scholingsmiddag, maar bouw herhalingscursussen of -momenten in. Want kennis en vaardigheden blijven absoluut beter hangen door herhaling. En hoe meer kennis je hebt, hoe zekerder je bent en des te steviger je in je schoenen staat.

Gespreksverslagen:
‘Kennis van de meldcode’

Tijdens diverse bijeenkomsten, voorafgaand aan deze campagne, sprak een groep professionals, ervaringsdeskundigen, aandachtsfunctionarissen en Veilig Thuis over oplossingen bij dilemma's die in de praktijk aan de orde kunnen komen.