Zo zorg je voor positiviteit en leuke dingen voor kinderen

En 3 andere tips van jongeren

De Augeo Jongerentaskforce doet aanbevelingen voor extra aandacht voor de mentale gezondheid van kinderen en jongeren. Gisteren is de lockdown met nog eens drie weken verlengd: wij van de Augeo Jongerentaskforce maken ons zorgen om de mentale gezondheid van kinderen en jongeren! 

Uit onderzoek blijkt dat er tijdens de eerste lockdown veel meer kinderen thuis mishandeld werden dan voor de lockdown. We weten dat we met zijn allen het virus moeten terugdringen, maar veel kinderen zitten voortdurend in een hevige stressvolle situatie thuis. We vragen daarom extra aandacht voor de mentale gezondheid van kinderen en jongeren. Nu, maar ook op de lange termijn. Daarbij hebben wij vier aanbevelingen: 

1. Heb op school op de eerste plaats aandacht voor hoe het met kinderen en jongeren gaat. Dit is het belangrijkste! De schoolprestaties komen daarna wel. Voor kinderen die thuis in de knel zitten is huiswerk maken niet hun voornaamste zorg. Als er veel ruzie is thuis, of je thuis verwaarloosd wordt is het echt niet makkelijk om je te focussen op school. Wij vinden het belangrijk dat we kunnen praten over hoe we ons voelen en hoe het met ons gaat. Nu, maar ook als de scholen straks weer open zijn, misschien dan nog wel meer. 

2. Houd de kinderen en jongeren in beeld! De schoolsluiting wordt verlengd en onderwijs blijft nog langer op afstand. Vanuit de eerste lockdown hebben we gezien dat kinderen soms uit beeld van professionals verdwenen en dat niemand contact met hen kreeg. Zorg dat er contact wordt gehouden met kinderen en dat deze kinderen in beeld blijven! Met onderwijs op afstand moet ieder kind dus op zijn minst ook toegang hebben tot een laptop of tablet. 

3. Zorg voor positiviteit, contact en leuke dingen. Er is zoveel stress, spanning en machteloosheid nu. Heel veel mensen voelen zich onzeker en alle aandacht van de volwassenen lijkt te gaan naar het zo snel mogelijk onder controle te krijgen van dit virus. Dat snappen we best, maar jongeren voelen zich eenzaam en de situatie lijkt nu zo uitzichtloos. Wij hebben behoefte aan positiviteit en dat er ook dingen zijn die normaal zijn. Dat er ook aandacht is voor leuke dingen en we hierin worden ondersteund. Een heleboel kan nu niet, maar help kinderen met tips over wat je thuis wél kunt doen. Of organiseer online spellen of activiteiten, zoals een groepsspel of een mindfulness cursus voor jongeren. 

4. Maak geld vrij voor steun en herstel voor deze kinderen, ook op de lange termijn. Kinderen die gedurende zo’n lange periode in constante stress, onzekerheid en angst zitten, gaan de gevolgen daarvan nog lang merken. Besteed dus ook op de lange termijn aandacht aan de mentale gezondheid van deze kinderen en jongeren. Het is belangrijk dat kinderen zich gezien en gesteund voelen, nu, maar juist ook straks. De overheid heeft 2,2 miljard euro uitgegeven aan een zorgbonus voor alle zorgmedewerkers. Ondernemers krijgen financiële steun en worden overeind gehouden. Waarom niet een kindbonus? Om de kinderen die het hardste zijn getroffen te ondersteunen en te helpen bij herstel. Ook hen moeten we overeind houden, zij zijn onze toekomst!


Lees ook

Drie tips om met angstige kinderen te praten over corona

De scholen zijn dicht, mensen werken thuis, we houden anderhalve meter afstand. Voor volwassenen zijn het al rare en spannende tijden. Maar hoe zit het met kinderen? Hoe leg je hen uit wat er aan de hand is? Lees de tips

Omgaan met corona stress voor kinderen

Stress hoort bij het leven en betekent eigenlijk gewoon: ‘spanning’ of ‘druk’. Misschien voel je je door corona en omdat je veel thuis moet zijn meer gespannen dan anders.  Lees verder

Jongerentaskforce

Jongerentaskforce

'Onze ervaring doet wat met je.' Bekijk wat we doen