1. Gespreksoefeningen voor de zorg

Gespreksoefeningen voor de zorg

Ontwikkeld voor:
Tijd: 30 minuten per gespreksoefening
Kosten: € 10,- (excl. 21% BTW)
€ 12,10 (incl. 21% BTW)
Accreditatie: Geen accreditatie

Omschrijving scholingsonderdeel

Signalen of vermoedens van onveilige gezinssituaties bespreken met de patiënt/cliënt of zijn of haar ouders vinden veel zorgprofessionals lastig. In deze online gespreksoefeningen oefen je de communicatietechnieken die daar houvast bij bieden: Schakelen tussen communicatieniveau ’s, emotieregulatie en Luisteren Samenvatten en Doorvragen (LSD). De gespreksoefening bestaat steeds uit twee onderdelen: je oefent eerst met een gesprek aan de hand van een videocasus, daarna doe je verdiepingsoefeningen met de betreffende gesprekstechniek.

Hieronder vind je een overzicht van de gespreksoefeningen en voor welke sectoren en professionals deze geschikt zijn.

  1. Gespreksoefening met moeder: mevrouw Gadema. Vooral geschikt voor professionals uit de JGZ, GGZ,  paramedische zorg en huisartsenzorg (POH)

    Dit is een gesprek met mevrouw Gadema die psychische problemen heeft. Je maakt je zorgen over haar dochter en bespreekt deze zorgen met haar. In dergelijke gesprekken kunnen de emoties hoog oplopen en dat kan spannend zijn voor jou als professional. Een aantal gesprekstechnieken kan dan helpen om aandacht aan de emoties te geven zodat deze wat kunnen zakken en je weer verder kan praten over de inhoud.

     

  2. Gespreksoefening met cliënt Simone. Vooral geschikt voor professionals in de paramedische zorg, verloskunde en huisartsenzorg (POH)

    Dit is een gesprek met cliënt Simone, die zwanger is. Ze kampt met vermoeidheidsklachten en ervaart thuis veel spanningen. Je maakt je zorgen om haar situatie en wil dit bespreken. Je leert de verschillende communicatieniveaus te gebruiken in een gesprek over zorgelijke signalen met een cliënt of zijn/haar ouder. Je oefent wanneer het schakelen naar welk communicatieniveau effectief is.

     

  3. Gespreksoefening met collega Erik. Vooral geschikt voor professionals uit de Huisartsenzorg (assistenten, triagisten en POH) en voor Verpleegkundigen (Ziekenhuis) .

    Dit is een gesprek van een zorgprofessional met de behandelend arts Erik. Je hebt zorgen over jouw patiënt, mevrouw Martina, en wil dat Erik deze zorgen met haar bespreekt. Als je zorgen over een patiënt overdraagt aan een verantwoordelijke collega kan het gebeuren dat deze er niet voor open staat. In zo'n situatie kunnen de vier communicatieniveaus helpen om duidelijk te zijn maar ook oog te houden voor de positie van de ander.

     

  4. Gespreksoefening met cliënt Mehmet. Vooral geschikt voor professionals in de gehandicaptenzorg, thuiszorg en paramedische zorg

    Dit is een gesprek met Mehmet, een jonge man die vanwege een beperking afhankelijk is van zorg. Je gaat met hem in gesprek omdat zijn gedrag veranderd is de laatste tijd en jij je zorgen over hem maakt. Je leert in deze oefening te schakelen tussen inhoud en gevoelsniveau en je ervaart welk effect dit heeft op het gesprek. Ook leer je hoe je kunt samenvatten of vragen stellen zonder oordeel of eigen interpretatie en wanneer het stellen van open of gesloten vragen effectief is in een gesprek. 

     

  5. Gespreksoefening met mantelzorger meneer Ketelman. Vooral geschikt voor professionals in de ouderenzorg, ziekenhuizen, paramedische zorg en huisartsenzorg (assistenten en (POH)

    Dit is een gesprek met mantelzorger, de heer Ketelman, die voor zijn vrouw zorgt. Mevrouw Ketelman is jouw cliënt. De zorg voor zijn vrouw lijkt de heer Ketelman boven het hoofd te groeien. Je bespreekt jouw zorgen met hem. Je leert hoe je emoties van de mantelzorger kan laten zakken door de verschillende gesprekstechnieken op het juiste moment en op een effectieve manier in te zetten.

Tijd: 30 minuten per gespreksoefening

Leerdoelen

  1. Je leert gesprekstechnieken om emoties te reguleren 
    • De interne dialoog benoemen en bespreken
    • Reflecteren
    • De expertise van de ouder/mantelzorger erkennen
    • Handelen als professional
    • Een aanbod doen: help mij om uw kind / partner/ ouder te helpen
  2. Je leert Luisteren Samenvatten en Doorvragen (LSD)
    • Luisteren: verbale en non-verbale communicatie
    • Samenvatten: inhoud en emotie
    • Doorvragen: open en gesloten vragen 
  3. Je leert Schakelen tussen communicatieniveaus. Om moeilijke gesprekken te voeren, helpt het om inzicht te hebben in de verschillende niveaus in communicatie. Deze niveaus geven inzicht waarin een gesprek stagneert en geven handvatten om deze blokkade op te heffen door te schakelen tussen de verschillende niveaus. De vier niveaus zijn: 
    • Inhoud: waarover gaat het gesprek? 
    • Procedure: hoe gaan we het bespreken, wat zijn de spelregels?
    • Interactie/relatie: hoe gaan we met elkaar om? 
    • Gevoel: welke emoties spelen een rol?