Het zou natuurlijk mooi zijn als problemen en zorgen in een vroeg stadium besproken worden met de cliënt / de ouders. Je wacht niet tot je zeker weet dat er iets aan de hand is. Het gezin is de hoofdpartij in dit gesprek en is vanaf het begin een samenwerkingspartner. Er is sprake van een gesprek van mens tot mens: de professional is nieuwsgierig, geïnteresseerd en zonder oordeel. Daarbij is taal heel belangrijk, om de zwaarte van het gesprek voor alle partijen ervan af te halen.

 

‘Ik ben bang dat ik het gezin kwijtraak en wie komt er dan nog binnen? Dan is er geen zicht meer op het gezin zelf en op hun veiligheid.’

 

‘Het is voor ons als gezin veel belangrijker dat het gesprek met ons wordt gevoerd. De stress die een gesprek voor ons oplevert weegt namelijk niet op tegen de stress die we dagelijks al voelen. Die onveiligheid is er toch wel, ook als jij het gesprek niet voert. Dus laat je daar niet door weerhouden. Op korte termijn is de stress misschien even erger, maar op lange termijn levert het veel op.’
Ervaringsdeskundige

Meld je aan voor speciale 'Wijzer met de meldcode' webinars of kijk ze terug.

Als onderdeel van de campagne 'Wijzer met de meldcode' organiseren we een aantal praktische en inhoudelijke webinars. Meld je snel aan. Plaatsen zijn beperkt beschikbaar. Nadat de webinars geweest zijn zijn de webinars tevens terug te kijken.

Bekijk alle 12 thema's van Wijzer met de meldcode ›