In je werk heb je ook te maken met kinderen van wie je weet of vermoedt dat zij thuis met veel stress of onveiligheid opgroeien. Kinderen die in hun jonge leven al veel tegenslag hebben meegemaakt. Dergelijke omstandigheden hebben effect op de ontwikkeling van hun brein. Inzicht in de manier waarop stress werkt en weten wat zij kunnen doen om hun brein te kalmeren, is dan heel belangrijk. De breinbijsluiter voor kinderen helpt jou als professional hierover met kinderen te praten.

Vierdelige reeks: Breinbijsluiter voor kinderen

Deel 1: Jep en Brein

Het brein en het lichaam zijn een goed team. In de eerste animatie legt Jep uit hoe die twee goed met elkaar samenwerken. En wat het brein nodig heeft om gezond en veerkrachtig te blijven.

Deel 2: Stress

Wat doet stress met het brein? En wat gebeurt er bij langdurige stress? In deze animatie krijgen kinderen uitleg over het stresskamertje in hun hoofd dat helpt om te gaan met stressvolle situaties in hun leven.

Deel 3: Nare dingen

Als kinderen opgroeien onder langdurig stressvolle omstandigheden of ernstige tegenslag meemaken heeft dat effect op hun brein. In deze animatie vertelt Jep over nare dingen en wat die doen met het stresskamertje in het brein.

Deel 4: Wat kun je doen?

In het vierde deel van de breinbijsluiter vertelt Jep over wat kinderen allemaal zelf kunnen doen om goed voor hun brein te zorgen. En dat zij dat zeker niet alleen hoeven te doen.

Handleiding breinbijsluiter

Hoe kun je deze animaties in je werk met kinderen nu het beste gebruiken? Dat kun je lezen in deze korte handleiding. Deze bevat handige tips zodat jouw steun aan jongeren nog effectiever wordt.

Werkmateriaal breinbijsluiter

Wil jij kinderen nog meer uitdagen en hun brein beter laten begrijpen? Dat kan met het werkmateriaal van de breinbijsluiter. Deze bevat handige verdieping, leuke spelletjes en opdrachten. Al het werkmateriaal is per animatie onderverdeeld, zodat je direct na het bekijken aan de slag kan.

Handige informatie voor professionals

Heb jij als professional behoefte aan meer informatie of handreikingen in het werken met kinderen?