Cookie melding
Augeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
De afgelopen vijf jaar heeft de ‘Window of Tolerance’ animatie van Augeo Foundation heel veel professionals in zowel binnen- als buitenland bereikt. De animatie geeft uitleg over de impact van stress op het kinderbrein en hoe je als volwassene een kind kunt helpen als de stress te hoog oploopt of te lang duurt. We hebben nu een nieuwe ‘Window of Tolerance’ animatie gemaakt met uitleg speciaal voor kinderen: Het stressraam.
We werken samen met vele organisaties met als doel dat kinderen veilig en veerkrachtig opgroeien. Hieronder belichten we er nog een aantal. Maar wist je ook dat meer dan 300 organisaties zorgen dat hun medewerkers hun kennis over de meldcode en veerkracht goed op peil houden. Door hun Augeo-lidmaatschap garanderen zij structurele online scholing voor meer dan 190.000 studenten en professionals per jaar. Ook dát draagt bij aan veilig en veerkrachtig opgroeien.
De kinderrechtenorganisatie UNICEF biedt hulp bij acute nood en hulp op lange termijn. Met UNICEF Nederland werkt Augeo Foundation in diverse projecten samen voor een veiligere omgeving voor kinderen op Aruba, Curaçao en Sint Maarten. De projecten richten zich op preventie en vroegsignalering, het implementeren van de beschermingscode en het vergroten van kennis op het gebied van kindermishandeling. Dit gebeurt altijd in nauwe samenwerking met de mensen ter plekke.
The Mental Box is een online platform voor professionals die werken met kinderen en gezinnen die te maken hebben met moeilijke omstandigheden. Op dit platform kan je meer dan tweehonderd materialen downloaden en bekijken, om de veerkracht van kinderen te versterken. Hier lees je hoe dat werkt.
Leer wat de gevolgen van langdurige stress op kinderen kan zijn en waar 'lastig gedrag' vandaan kan komen. Verder kom je in deze cursus te weten hoe je moet handelen als je je zorgen over een kind maakt en hoe een kind zich veilig op de opvang kan voelen.
Wereldwijd worden nieuwe ideeën ontwikkeld voor trauma-sensitief omgaan met kinderen. Amerika loopt voorop. Een greep uit de inspirerende initiatieven die daar genomen worden om de schade van ingrijpende jeugdervaringen te beperken.
Maartje (14) woont sinds zes jaar in een pleeggezin. Ze werd uithuisgeplaatst, omdat haar vader haar mishandelde. Haar moeder stond de mishandelingen oogluikend toe. Hoewel Maartje zich prettig voelt in haar pleeggezin, heeft ze nog steeds veel last van de dingen die ze in haar jeugd heeft meegemaakt.
'Onze leerkrachten weten wat er thuis speelt.' Op St. Paulus, een basisschool in een achterstandswijk in Heerlen, hebben de meeste kinderen veel aan hun hoofd. Met een trauma-sensitieve benadering creëren de leerkrachten een veilige basis waardoor de leerlingen zich toch goed ontwikkelen.
Praten met getraumatiseerde kinderen? ‘Ja, maar leer ze eerst hoe ze hun lichaam kunnen kalmeren’, zegt de Nederlands-Amerikaanse psychiater Bessel van der Kolk. Hij vindt het onbegrijpelijk dat aanraking, beweging en verbeeldingskracht uit de meeste therapieën zijn verbannen. ‘Het zijn precies die elementen die getraumatiseerde kinderen helpen om zich weer veilig te voelen.’
‘De therapie die getraumatiseerde kinderen en hun ouders krijgen, heeft lang niet altijd effect’, zegt kinderpsychiater Roland Verdouw. ‘De aandacht van een leerkracht die zorgt dat een kind zich gezien voelt, of van een buurvrouw die uitnodigt om te komen spelen, werkt vaak wél therapeutisch.’
Jeanine (47) en haar man Bart zijn aspirant-pleegouders en staan open voor een langdurige pleegzorgplaatsing. Drie maanden geleden hebben ze het voorbereidingstraject afgesloten, maar ze willen meer weten over trauma’s bij kinderen.
Als leerkracht, pedagogisch medewerker, groepsleider, arts, verpleegkundige of therapeut heb je in je werk te maken met kinderen die langdurige stress ervaren. Deze wordt veroorzaakt door ingrijpende ervaringen in hun leven. Traumasensitief werken helpt de stress die kinderen voelen te verminderen. Hoe doe je dat?
Een op de drie verslaafden heeft een posttraumatische stressstoornis (PTTS), blijkt uit recent promotieonderzoek van psychotraumatoloog Nele Gielen. ‘Pak niet alleen de verslaving aan, maar ook het trauma dat erachter schuilgaat’, stelt zij. Op de afdeling Trauma en Verslaving van ggz - instelling Mondriaan in Heerlen brengt ze die opvatting al zes jaar in praktijk. Cliënten als Jean en Rinie, slachtoffers van seksueel misbruik en een roofoverval, vertellen hoe hen dat helpt.
Getraumatiseerde kinderen worden in het onderwijs lang niet altijd herkend. Omdat hun gedrag lijkt op dat van leerlingen met ADHD, autisme of gedragsstoornissen, interpreteert de school het vaak verkeerd. De onmacht van leerkrachten én kinderen met trauma kan dankzij traumasensitief onderwijs beter worden behandeld.
Lotgenoten contact - Na een traumatische ervaring in de jeugd kan het heel louterend zijn om daarover te praten met mensen die weten wat je hebt meegemaakt. Daarom sloten Jeroen en Bo, die allebei seksueel misbruikt zijn, zich aan bij een lotgenotengroep.
Iva Bicanic, werkzaam bij het Landelijk Psychotraumacentrum en Centrum Seksueel Geweld geeft aan dat plegers van seksueel geweld vaak jonge jongens zijn.
‘Trauma’s laten in het lichaam diepe sporen na’ Kinderen die thuis veel meemaken nemen hun gevoelens van stress en onveiligheid mee de school in. De Nederlands-Amerikaanse psychiater Bessel van der Kolk vertelt hoe dat werkt. ‘Deze kinderen leven in een staat van constante waakzaamheid.’
Op St. Paulus, een basisschool in een achterstandswijk in Heerlen, hebben de meeste kinderen veel aan hun hoofd. Met een trauma-sensitieve benadering creëren de leerkrachten een veilige basis waardoor de leerlingen zich toch goed ontwikkelen.
Rotterdam maakt zich sterk voor een consequente aanpak van kindermishandeling en trauma-sensitief werken. Hugo de Jonge, de wethouder Onderwijs, Jeugd en Zorg: ‘Ook leerkrachten moeten er oog voor krijgen.’
Langdurige onveiligheid of chronische stress kan tot traumatische stressklachten leiden, met grote gevolgen voor de ontwikkeling van kinderen. Traumabehandeling, psycho-educatie en sociale steun helpen hen om te herstellen, te kunnen functioneren en op te groeien tot stabiele volwassenen.
Augeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Augeo gebruikt cookies om o.a. de website te verbeteren en video's van Youtube te laten zien.
Meer weten? Lees onze privacy en gebruikersvoorwaarden.
Op dit niveau functioneert de website optimaal. We versturen gegevens naar externe partijen zoals Google Analytics en YouTube om je website ervaring te verbeteren. We slaan hierbij geen persoonsgegevens op.
Er worden alleen cookies geladen die noodzakelijk zijn om de website te laden en we versturen geanonimiseerde data naar Analytics om onze website te verbeteren.
Op dit niveau worden alleen de essentiële cookies geladen. We sturen alleen geanonimiseerde basisinformatie naar Analytics. Externe diensten zoals YouTube, Vimeo en Maps functioneren niet.