Cookie melding
Augeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Alleen in Nederland is het zo geregeld dat vrouwen na de geboorte van een baby kraamzorg thuis krijgen. Juist omdat kraamverzorgenden wat langere tijd thuis zijn bij een gezin, zien of merken ze soms dingen waardoor ze het idee kunnen krijgen dat de baby of een ander gezinslid niet veilig is thuis. Wat doe je dan als kraamverzorgende?
De meeste kinderen in Nederland maken een goede start in het leven en groeien gezond op. Sommigen starten wat minder goed, bijvoorbeeld doordat ze te vroeg geboren worden of als baby al blootstaan aan stress of slechte voeding krijgen. Dit kan een levenslang effect hebben op zowel de fysieke als mentale gezondheid en ontwikkeling. En daarmee op de kansen op school, op de arbeidsmarkt en in de maatschappij.
Veilig en beschermd opgroeien is, ook op Sint Maarten, geen vanzelfsprekendheid. In een onderzoek van UNICEF Nederland naar de situatie van kinderen op Sint Maarten (2020) gaf 85% van de geïnterviewden aan dat geweld tegen kinderen en vrouwen een groot probleem is op het eiland. De nasleep van de verwoestende orkaan Irma in 2017 heeft de risico’s op geweld in gezinnen vergroot. Inmiddels is er veel verbeterd, mede dankzij inzet van professionals, instanties en ook van de ouders en jongeren.
Vandaag starten de Samenwerkende Gezondheidsfondsen een onderzoek naar ingrijpende jeugdervaringen. En jij kan hieraan meewerken! Veel professionals die werken met kinderen en ouders zijn bekend met de langetermijngevolgen van ingrijpende jeugdervaringen. Maar wat weten jongeren en ouders hierover?
Veel professionals kennen de theorie van de meldcode, maar de praktijk is een ander verhaal. Pedagogisch medewerkers in de kinderopvang kunnen daarover meepraten. Bij het toepassen van de stappen, lopen professionals soms toch tegen belemmeringen aan. Wat doe je bijvoorbeeld als gescheiden ouders elkaar tegenspreken? Daarover gaat een van de casussen in de gesprekshandreiking ‘In gesprek over meldcode-dilemma’s’.
Het einde van het jaar is een moment van terugblikken én vooruitkijken. Wij willen iedereen met wie we samenwerken bedanken! Vooral alle professionals die zich elke dag inzetten voor kinderen en ouders. Juist jullie zorgen ervoor dat kinderen die hele nare dingen meemaken zich gezien, gehoord en gesteund voelen.
In een traumasensitieve school weten alle medewerkers wat de gevolgen van langdurige stress zijn op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen. Zij zorgen ervoor dat school dé plek is waar kinderen die veel stress en onveiligheid meemaken zich veilig, gezien en gesteund voelen.
Vakantie! Eindelijk tijd om te lezen of heerlijk ongestoord naar een podcast te luisteren. Klinkt dit bekend? Hieronder een aantal lees- en luistertips die op de een of andere manier te maken hebben met veilig en veerkrachtig opgroeien in de meest brede zin van het woord.
Van 18 tot en met 24 november is de Week tegen Kindermishandeling. Het thema van 2024 is ‘Laat me niet los’. Dit thema benadrukt dat we allemaal een rol hebben in het creëren van een omgeving waarin kinderen gelukkig en veilig kunnen opgroeien en ouders zich ondersteund voelen en om hulp durven vragen.
Om de zoveel tijd is het in het nieuws. Een calamiteit in een gezin waarbij het enorm uit de hand is gelopen. Vaak zijn er meerdere hulpverlenende instanties bij betrokken. Wie is waar verantwoordelijk voor? Hoe werk je samen? Wat mag je delen en hoe dan?
Kinderen die te maken hebben (gehad) met ingrijpende gebeurtenissen, kunnen daar hun hele leven negatieve gevolgen van ondervinden. Voorbeelden van dat soort gebeurtenissen zijn verwaarlozing, mishandeling, opgroeien in structurele armoede of een complexe scheiding van de ouders. In een nieuwe infographic vind je hier informatie over.
Hoe veerkrachtiger je functioneert, hoe beter je om kan gaan met tegenslagen en hoe beter je je kan ontwikkelen. Maar wat draagt nu precies bij aan die veerkracht bij jongeren? Dat is lang niet voor iedereen hetzelfde. De online Veerkracht-praatplaat helpt professionals om samen met een jongere of jongvolwassene te onderzoeken wat kan bijdragen aan de eigen veerkracht.
De meeste professionals die werken met kinderen en gezinnen weten dat ingrijpende gebeurtenissen uit je jeugd een enorme impact kunnen hebben op je verdere leven, bijvoorbeeld op je gezondheid. Ook is er steeds meer kennis over wat helpt bij het beperken van de gevolgen van die nare gebeurtenissen en over veerkracht. Maar wat is er over dit onderwerp bekend bij het ‘algemene publiek’? Bij jongeren en volwassen? Dat is onderzocht.
Fotomodel, actrice en fotografe Kim Feenstra verbleef als kind regelmatig met haar moeder en zusje in blijf-van-mijn-lijfhuizen. In het tv-programma Who’s that girl vertelt ze over haar jeugd, over haar verslaafde moeder en hoe ze zelf in de prostitutie terecht kwam. Maar ook over meester Ben, die haar veiligheid bood in een onstuimige periode.
Wist je dat een kind in de eerste duizend dagen van zijn leven een enorme ontwikkeling doormaakt? De groeispurt in de puberteit is daar helemaal niets bij. Hoe zit dat dan precies? En welke rol speelt bestaanszekerheid hierin.
Bij de schilder Vincent van Gogh zul je in eerste instantie denken aan zijn kenmerkende schilderijen met de korte, dikke verfstreken en vaak felle kleuren. Iedereen kent wel De Zonnebloemen, De Sterrennacht of zijn zelfportret. Maar ook weet vrijwel iedereen dat hij zijn eigen oor heeft afgesneden en een einde aan zijn leven maakte. Wat kan Van Gogh ons leren over mentaal welbevinden?
Iedereen kent ze wel. Kinderen die, bijvoorbeeld in de klas, de hele tijd aandacht zoeken of niet luisteren, of juist kinderen die teruggetrokken zijn en weinig zeggen. Als je regelmatig werkt met kinderen, realiseer je je dat achter dit 'lastige of bijzondere' gedrag vaak veel meer schuilgaat. Dit gedrag kan bijvoorbeeld voortkomen uit hechtingsproblemen. Maar wat is ‘hechting’ precies en hoe herken je hechtingsproblemen? En wat kan je doen voor deze kinderen?
Als kinderen het thuis moeilijk hebben, is school vaak een plek waar zij zich wel prettig voelen. Omdat ze zich daar veilig, gezien en gehoord voelen. Wat kan je als leerkracht doen als je merkt dat het bij een leerling thuis niet goed gaat? Wat kan je voor hem of haar betekenen? Deze tips kunnen je helpen als je je zorgen maakt.
Geen geld voor nieuwe kleren, geen kinderfeestje kunnen geven, nooit naar een pretpark. Wat betekent het voor een kind als je ouders structureel (te) weinig geld hebben om rond te komen? Welke gevolgen heeft armoede voor de opvoeding en ontwikkeling van kinderen? En wat betekent het voor de ouders?
Onlangs presenteerde het Kinderrechtencollectief een publicatie voor bestuurders, raadsleden en medewerkers van gemeenten: ‘Aanbevelingen van het VN-Kinderrechtencomité en de betekenis voor gemeenten’. Hoe werken we in een gedecentraliseerd land gezamenlijk aan het uitvoeren van deze aanbevelingen en daarmee aan de verwezenlijking van de rechten van kinderen?
Augeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Augeo gebruikt cookies om o.a. de website te verbeteren en video's van Youtube te laten zien.
Meer weten? Lees onze privacy en gebruikersvoorwaarden.
Op dit niveau functioneert de website optimaal. We versturen gegevens naar externe partijen zoals Google Analytics en YouTube om je website ervaring te verbeteren. We slaan hierbij geen persoonsgegevens op.
Er worden alleen cookies geladen die noodzakelijk zijn om de website te laden en we versturen geanonimiseerde data naar Analytics om onze website te verbeteren.
Op dit niveau worden alleen de essentiële cookies geladen. We sturen alleen geanonimiseerde basisinformatie naar Analytics. Externe diensten zoals YouTube, Vimeo en Maps functioneren niet.