Cookie melding
Augeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Veilige Start is een initiatief ter bescherming van baby’s die geboren worden in mogelijk onveilige gezinnen. ‘Het is vooral ontwikkeld voor aanstaande ouders met meervoudige problematiek, zoals een verstandelijke beperking in combinatie met financiële problemen, eigen trauma’s en verslavingsproblematiek,’ vertelt Maartje Snelders, gedragswetenschapper en trekker van Veilige Start. ‘De focus ligt op de veiligheid van het kind.’
Eén op de vier kinderen en jongeren in Nederland maakt ingrijpende jeugdervaringen mee. Denk daarbij aan kinderen die emotioneel verwaarloosd worden of een vechtscheiding meemaken. Over ingrijpende jeugdervaringen wordt zelden gesproken. Terwijl erover praten en steun zoeken bij iemand die je vertrouwt een belangrijke stap is in het versterken van veerkracht en gezondheid.
Augeo brengt thema’s als opgroeien met geweld, verwaarlozing of misbruik regelmatig onder de aandacht bij maatschappelijke partners, politici en beleidsmakers. Dit doen we in verschillende samenwerkingsverbanden.
Kinderen die te maken hebben (gehad) met ingrijpende gebeurtenissen (ACE’s), kunnen daar hun hele leven negatieve gevolgen van ondervinden. Dat hoeft niet, maar kan wel. Ze hebben een verhoogde kans op een ongezonde leefstijl, ernstige ziektes en chronische aandoeningen. Wat kun je als professional met de kennis over ingrijpende jeugdervaringen? En wat werkt in het voorkómen ervan?
Op social media lijkt bijna iedereen een geweldig en perfect leven te hebben. Toch hebben meer jongvolwassenen mentale problemen dan enkele jaren geleden, aldus Trimbos-onderzoek. Een kwart van de jongeren heeft – op het moment dat er mentale klachten waren – daar nooit over gepraat met iemand uit zijn of haar omgeving. Wat helpt om jongeren aan het praten te krijgen?
Wanneer je als kind thuis ingrijpende gebeurtenissen meemaakt, helpt het als je beter begrijpt wat dit met je doet. Goede voorlichting versterkt de veerkracht van kinderen. Daarom ontwikkelt Augeo Foundation samen met een aantal trauma-experts materialen die professionals helpen bij het geven van goede voorlichting. De nieuwste animatie gaat over zelfregulatie.
Gedwongen worden te trouwen met iemand die je niet zelf hebt gekozen, mishandeld worden omdat je de eer van de familie hebt aangetast, achtergelaten worden in het herkomstland omdat je verwestert of genitaal verminkt worden omdat de traditie dit voorschrijft. Ook in Nederland komt dit voor. Het zijn voorbeelden van schadelijke praktijken die in Nederland verboden zijn. Als professional heb je een belangrijke rol in het voorkomen of stoppen van deze vormen van geweld.
Driekwart van de Nederlanders start op 1 januari met goede voornemens. Zo’n twee weken later, op 'quitters day', is er van die voornemens vaak weinig meer over. Goede voornemens die we in augustus maken, hebben veel meer kans van slagen. Velen hebben meer energie en halen alles uit de lange dagen. Daarnaast, na je vakantie moet je weer wennen aan je routine en is het makkelijk om iets nieuws aan je routine toe te voegen. Heb jij al plannen?
Weg van je vriendjes, van je huis, van alles wat je vertrouwd is. Voor vluchtelingenkinderen is dat de realiteit. Vaak zijn ze getuige geweest van afschuwelijk geweld. Deze kinderen hebben veiligheid nodig, een gestructureerd dagprogramma en een kans om hun leven weer op te bouwen. Onderwijs speelt daarin een cruciale rol.
Jongeren ervaren steeds meer mentale klachten door werkstress. Met de ‘Hey, het is oké’-campagne helpen het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en SZW jongeren op weg om werkstress bespreekbaar te maken. Want veel jongeren doen dit nog niet, ze schamen zich er voor. Terwijl het wel oplucht en de kans verkleint dat mentale klachten erger worden.
The Mental Box is een online platform voor professionals die werken met kinderen en gezinnen die te maken hebben met moeilijke omstandigheden. Op dit platform kan je meer dan tweehonderd materialen downloaden en bekijken, om de veerkracht van kinderen te versterken. Hier lees je hoe dat werkt.
Jeanine (47) en haar man Bart zijn aspirant-pleegouders en staan open voor een langdurige pleegzorgplaatsing. Drie maanden geleden hebben ze het voorbereidingstraject afgesloten, maar ze willen meer weten over trauma’s bij kinderen.
Lotgenoten contact - Na een traumatische ervaring in de jeugd kan het heel louterend zijn om daarover te praten met mensen die weten wat je hebt meegemaakt. Daarom sloten Jeroen en Bo, die allebei seksueel misbruikt zijn, zich aan bij een lotgenotengroep.
Maartje (14) woont sinds zes jaar in een pleeggezin. Ze werd uithuisgeplaatst, omdat haar vader haar mishandelde. Haar moeder stond de mishandelingen oogluikend toe. Hoewel Maartje zich prettig voelt in haar pleeggezin, heeft ze nog steeds veel last van de dingen die ze in haar jeugd heeft meegemaakt.
Als leerkracht, pedagogisch medewerker, groepsleider, arts, verpleegkundige of therapeut heb je in je werk te maken met kinderen die langdurige stress ervaren. Deze wordt veroorzaakt door ingrijpende ervaringen in hun leven. Traumasensitief werken helpt de stress die kinderen voelen te verminderen. Hoe doe je dat?
Een op de drie verslaafden heeft een posttraumatische stressstoornis (PTTS), blijkt uit recent promotieonderzoek van psychotraumatoloog Nele Gielen. ‘Pak niet alleen de verslaving aan, maar ook het trauma dat erachter schuilgaat’, stelt zij. Op de afdeling Trauma en Verslaving van ggz - instelling Mondriaan in Heerlen brengt ze die opvatting al zes jaar in praktijk. Cliënten als Jean en Rinie, slachtoffers van seksueel misbruik en een roofoverval, vertellen hoe hen dat helpt.
‘De therapie die getraumatiseerde kinderen en hun ouders krijgen, heeft lang niet altijd effect’, zegt kinderpsychiater Roland Verdouw. ‘De aandacht van een leerkracht die zorgt dat een kind zich gezien voelt, of van een buurvrouw die uitnodigt om te komen spelen, werkt vaak wél therapeutisch.’
'Onze leerkrachten weten wat er thuis speelt.' Op St. Paulus, een basisschool in een achterstandswijk in Heerlen, hebben de meeste kinderen veel aan hun hoofd. Met een trauma-sensitieve benadering creëren de leerkrachten een veilige basis waardoor de leerlingen zich toch goed ontwikkelen.
Getraumatiseerde kinderen worden in het onderwijs lang niet altijd herkend. Omdat hun gedrag lijkt op dat van leerlingen met ADHD, autisme of gedragsstoornissen, interpreteert de school het vaak verkeerd. De onmacht van leerkrachten én kinderen met trauma kan dankzij traumasensitief onderwijs beter worden behandeld.
Wereldwijd worden nieuwe ideeën ontwikkeld voor trauma-sensitief omgaan met kinderen. Amerika loopt voorop. Een greep uit de inspirerende initiatieven die daar genomen worden om de schade van ingrijpende jeugdervaringen te beperken.
Augeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Augeo gebruikt cookies om o.a. de website te verbeteren en video's van Youtube te laten zien.
Meer weten? Lees onze privacy en gebruikersvoorwaarden.
Op dit niveau functioneert de website optimaal. We versturen gegevens naar externe partijen zoals Google Analytics en YouTube om je website ervaring te verbeteren. We slaan hierbij geen persoonsgegevens op.
Er worden alleen cookies geladen die noodzakelijk zijn om de website te laden en we versturen geanonimiseerde data naar Analytics om onze website te verbeteren.
Op dit niveau worden alleen de essentiële cookies geladen. We sturen alleen geanonimiseerde basisinformatie naar Analytics. Externe diensten zoals YouTube, Vimeo en Maps functioneren niet.